Kontakta oss om du vill veta mer om EC2B
Det går också bra att ta direktkontakt med vår kundtjänst:
Telefon: 010 – 456 56 60
E-post: support@ec2b.se
Vad är EC2B?
EC2B är en hållbar mobilitetstjänst för fastigheter. EC2B paketerar olika mobilitetstjänster (bilpool, cykelpool, kollektivtrafik mm) och gör dem enkelt tillgängliga genom EC2B-appen. Dessutom ingår individuell rådgivning till de boende. Tjänsten är under ständig utveckling och kommer byggas ut allt eftersom. Både med fler mobilitetstjänster men också med nya funktioner, exempelvis planeras ett användarcommunity där du som kund kan får råd och tips eller planera samåkning.
Vilka tjänster ingår i EC2B?
Du som boende på Mandolingatan kommer ha tillgång till bilpool, cykelpool och kollektivtrafik.
Hur lång är provperioden?
Prova-på-perioden kommer att pågå i tre månader, från 30 oktober 2020 till 30 Januari 2021.
Var laddar jag ner appen?
Du hittar appen i App Store eller i Google Play
Vad är reserådgivning?
För dig som boende innebär det att någon av representanterna från EC2B, Sara och Olivia, finns till för att ge råd och stöd för hur du använder appen EC2B och det utbud av resetjänster som inkluderas. Vi hjälper dig med allt från hur du installerar appen till hur du låser upp bilpoolsbilen eller större funderingar kring resande i din vardag.
Nu når oss på mejl mandolingatan@ec2b.se eller på telefonnumer +46 (0) 10-456 56 60
Kan jag ha EC2B-appen på flera olika mobiler?
Ja, det kan du. Dina abonnemang etc är kopplade till ditt konto, inte till en specifik telefon. Biljetter köpta på en telefon kommer dock att vara knuten till telefonen inköpet gjordes på.
Kan flera personer åka samtidigt på mitt EC2B-konto?
Ja, du kan t.ex. köpa kollektivtrafikbiljetter åt flera personer som reser tillsammans, eller både ha en aktiv cykelbokning och kollektivtrafikbiljett samtidigt. Du kan dock bara boka en cykel åt gången.
Vad händer om jag blir av med min telefon?
Du laddar ner appen i din nya telefon och loggar in med dina användaruppgifter.
Hur och när betalar jag för tjänsterna?
Så här betalar du för de olika resetjänsterna:
Vem är ansvarig för min resa om det blir problem?
Uppstår problem vid användandet av appen eller vid övriga frågor, kontakta EC2B + 46 (0) 10-456 56 60 eller support@ec2b.se.
Om bilen eller cykeln går sönder eller bussen inte kommer, vänder du dig i första hand till leverantören av resetjänsten:
Hur gör jag om jag saknar ett Kinto Share-konto?
För att kunna använda Kinto Share måste du som användare registrera ett konto hos tjänsteleverantören. Du ansluter dig enkelt på deras hemsida. Tänk på att du måste ladda ner Kinto Shares app för att starta din bokning och öppna bilen.
Du gör så här:
1. Gå in på Kinto shares hemsida
3. Fyll i personuppgifter och bifoga en bild på ditt körkort.
4. Bekräftelse på registreringen skickas ut inom 2 arbetsdagar efter att ansökan godkänts tillsammans med inloggningsuppgifter till bokningssystemet.
5. Ladda ned appen och kör igång!
I EC2B-appen kommer du, när du laddat ner Kinto shares app, slussas vidare till Kintos app automatiskt när du klickar på loggan.
Hur fungerar tjänsten?
Du ansluter dig enkelt via Kinto Shares hemsida, sen är det bara att börja boka. Lås upp bilen med appen, sen är de bara att köra iväg. När du är klar så lämnar du bilen på samma KINTO-plats och avslutar din bokning.
Vad är det för krav för att bli medlem?
För att bli medlem måste du ha giltigt körkort. Kinto Share genomför även en kreditkontroll i samband med anslutningen.
Jag har inte svenskt körkort, kan jag bli medlem ändå?
Ja! Starta registreringen välj ”utländskt körkort” i steget där du anger körkortsuppgifter.
Jag blev inte godkänd som kund?
Kontakta Kinto Share på telefonnummer 010 179 96 00 så hjälper dom dig.
Vad är det för bil som finns tillgänglig i bilpoolen?
Bilpoolen kommer bestå av en Toyota Corolla hybrid. Bilaen är en hybridbil som inte behöver laddas.
Vart hittar jag bilen?
Bilpoolsbilen står parkerad på parkeringsfickan vid Mandolingatan 19-15, och är utmärkt med skylt från Kinto Share. Bilen ska hämtas och lämnas på samma plats.
Får jag röka i bilen?
Nej, rökning är förbjudet i bilen
Finns det bilbarnstolar att låna?
Nej, det finns inte bilbarnsstol att låna.
Bilen var smutsig när jag hämtade den, vad gör jag?
Är bilen såpass smutsig att det bör åtgärdas omgående, kontakta Kinto Share på telefonnummer 010 179 96 00. Om det inte är så brådskande, lämna gärna ett omdöme när du avslutat bokningen.
Vad gör jag om jag glömt något i bilen?
Fyll i formuläret på Kinto Shares hemsida så hjälper dom dig vidare.
Jag har hittat kvarglömda föremål i bilen, vad ska jag göra?
Kontakta Kinto Share på telefonnummer 010 179 96 00.
Vad gör jag om bränslekort saknas?
Kontakta Kinto Share på telefonnummer 010 179 96 00, så hjälper dem dig.
Finns navigation i bilen?
Det finns tyvärr inte navigation i bilen. Men du kan använda Apple Car Play eller Android Auto. Koppla mobilen med sladden som finns i bilen och starta navigationen såsom Waze eller Google maps.
Hur fungerar tjänsten?
Du ansluter dig enkelt via Kinto Shares hemsida, sen är det bara att börja boka. Lås upp bilen med appen, sen är de bara att köra iväg. När du är klar så lämnar du bilen på samma KINTO-plats och avslutar din bokning.
Hur bokar jag en bil?
Genom att klicka på Kinto Share loggan i EC2B-appen slussas du vidare till Kinto Shars app. Väl där bokar, låser och låser du upp din bil.
Hur låser jag upp bilen?
Du låser och låser upp bilen med Kinto Shares app.
Hur lämnar jag tillbaka bilen jag bokat?
Du lämnar tillbaka bilen på samma plats som du hämtade den och avslutar din bokning i Kinto Shares app.
Hur avbokar jag min bil?
Du avbokar bilen enklast via Kinto Shares app eller webben under menyn Mina bokningar på Kinto Shares hemsida. Just nu går de bra att avboka kostnadsfritt fram till 30 minuter innan din bokning startar. Därefter betalar du motsvarande bokningens kostnad
Jag behöver förlänga min bokning?
Kontakta Kinto Share på telefonnummer 010 179 96 00 så hjälper dom dig.
Vad gäller om jag återlämnade bilen för sent?
Du ska alltid lämna bilen i tid, men om du blir försenad så ska du alltid kontakta Kinto Share på telefonnummer 010 179 96 00 så dem kan förlänga din bokning. Annars debiteras du timavgift samt tilläggsavgift enligt allmänna villkor.
Jag har en bokning men kommer inte in i bilen, hur gör jag?
Testa igen genom att trycka på ”Lås upp och starta”. Kom ihåg att du kan enbart låsa upp bilen då du har en aktiv bokning, uppkoppling och befinner dig nära bilen. Om det fortfarande inte funkar, kontakta Kinto Share på telefonnummer 010 179 96 00 här så hjälper dem dig.
Kan jag boka bilen direkt när jag anslutit mig?
Absolut! Glöm inte att ladda ner Kinto Shares app. Du behöver den för att komma in i bilen.
Hur startar jag min bokning?
Du startar din bokning via Kinto Shares app genom att trycka på ”Lås upp och starta”. Du kan låsa upp bilen när du har en aktiv bokning, uppkoppling och befinner dig nära bilen.
Vart hittar jag information om min bokning?
Information om dina avslutade och kommande bokningar, hittar du i din profil på Kinto Shares hemsida eller i Kinto Shares app.
Jag kan inte avsluta min bokning?
Kontrollera att du är parkerad på rätt plats, har uppkoppling och att alla dörrar är stängda. Om det fortfarande inte funkar, följ instruktionerna i Kinto Shares app.
Hur loggar jag in?
Du loggar in med dina inloggningsuppgifter. Har du glömt ditt lösenord så kan du återställa det både i Kinto Shares app och på webben.
Hur avslutar jag mitt medlemskap som privatperson?
Inom kort ska du kunna avsluta ditt konto själv via appen och webben, till dess kontakta Kinto Share på telefonnummer 010 179 96 00 så hjälper dom dig.
Vad kostar det att vara medlem för en privatperson?
Just nu är det gratis för alla!
Hur fungerar prissättningen?
Bilpoolen består av 1 st Toyota Corolla hybrid (Mellanbil, som rymmer det mesta, bra om man ska till stugan eller är hela familjen) och kostar 65kr/h, 699/dygn, 1299/helg.
Ska jag betala för trängselskatter?
Nej, alla svenska trängselskatter ingår i priset.
Jag har fått en p-bot, vad gör jag?
Du som kund ansvarar för att alltid betala p-böter som uppstår under din bokning. Det för att slippa tilläggsavgifter.
Hur betalar jag för tjänsten?
Det görs en betalning av din bokade tid vid bokningens start. När bokningen avslutas så dras kostnaden för de kilometer du kört. Betalningen sker med betal- eller kreditkort.
Det har gjorts flera dragningar på mitt kort i anslutning till min bokning, varför?
Det görs en dragning på ditt kort vid bokningens start för bokad tid. När bokningen avslutas så dras kostnaden för de kilometer du kört under din hyra. Har du ytterligare kostnader såsom en p-bot eller förseningsavgift som inte betalats etc. så dras det i efterhand.
Hur hittar jag betalningshistoriken?
Du hittar dina tidigare resor och kostnader i din profil på Kinto Share i Kinto Shares app och webbsida.
Kan jag ladda ner kvittot från min resa?
Kvitto mailas till dig efter avslutad bokning. Du hittar även kvittot i din Kinto Share app.
Hur bokar jag en cykel i cykelpoolen?
Du bokar cykeln i EC2B-appen.
Hur låser jag upp cykeln jag bokat?
Cykeln låses upp precis som en vanlig cykel.
Vad är det för skillnad på de olika cyklarna i cykelpoolen?
I cykelpoolen finns både vanliga elcyklar och en ellådcykel där du kan skjutsa barn (max 2) eller frakta varor. Perfekt att köra och storhandla med!
Finns det någon åldersgräns för att använda cyklarna i cykelpoolen?
Ja, användare ska vara minst 16 år.
Hur lämnar jag tillbaka cykeln jag lånat?
Hämtning och lämning av cykel sker på anvisad plats på Mandolingatan 39, dörren är markerad med cykelrum.
Cykeln måste alltid låsas med tillhörande monterat lås (både med låset och med kätting som sätts runt cykelstället i förvaringsrummet), både när du hämtar och lämnar tillbaka cykeln samt om du ställer ifrån dig cykeln någonstans under användandet.
Efter att du parkerat cykeln på Förvaringsplatsen sätter du den på laddning. Information om hur du hanterar batteri till elcykel samt laddning av lås finns på förvaringsplatsen.
Finns det cykelhjälm att låna?
Det kommer av hygienskäl inte att finnas cykelhjälmar för utlåning.
Finns det cykelbarnstol att låna?
Det kommer inte finnas någon cykelbarnstol att låna, däremot kan du skjutsa upp till två barn i den bokningsbara ellådcykeln.
Vad för jag om jag blir försenad med mitt cykellån?
Du som användare ansvarar för att återlämna cykeln inom bokningstiden. Blir du försenad under en pågående bokning, ansvarar du för att förlänga bokningstiden för att inte påverka nästa användares möjlighet att påbörja sin användningstid. Är det inte möjlitg att förlänga bokningen är du ansvarig att återlämna cykeln snarast.
Hur köper jag en kollektivtrafikbiljett?
Du köper din kollektivtrafikbiljett i EC2B-appen.
Vilka biljettyper går att köpa i appen?
Samtliga av västtrafiks biljettyper går att köpa i appen
Hur betalar jag min kollektivtrafikbiljett?
Du betalar din kollektivtrafikbiljett i EC2B appen
Priser och betalning
För aktuell prislista se Västtrafiks hemsida
Din kollektivtrafikresa betalar du i EC2B-appen med ditt förregistrerade betal- eller kreditkort.
Vem är ansvarig för min resa om det blir problem?
Uppstår problem vid användandet av appen eller vid övriga frågor, kontakta EC2B + 46 (0) 10-456 56 60 eller support@ec2b.se.
Om bilen eller cykeln går sönder eller bussen inte kommer, vänder du dig i första hand till leverantören av resetjänsten:
Har Kinto Share assistansförsäkring?
Ja, alla Kinto Shares bilar har assistansförsäkring via Toyota Eurocare. På hemsidan kan du läsa mer om- och hitta kontaktuppgifterna till Toyota Eurocare.
Vad gäller kring självrisk hos Kinto Share?
Just nu bjuder KintoShare på självriskeliminering när du bokar bil.
Är bilen försäkrad?
Ja, just nu bjuder Kinto Share dessutom på självriskeliminering.
Jag har fått en skada/krockat med bilen, vad gör jag?
Om en skada uppstår så behöver du upprätta en skadeanmälan som du enklast gör via appen. Just nu ingår självriskeliminering i priset så betalar 0 kr i självrisk.
Skador ska alltid anmälas direkt. Det gör du alltid i Kinto Shares app på på knappen ”skada”.
Ingår försäkring i priset hos Kinto Share?
Ja, grundförsäkring ingår alltid. Du kan köpa till extra försäkringar såsom självriskeliminering (just nu ingår självriskeliminering i alla bokningar).
Bilen har en skada sedan tidigare, vad gör jag?
Rapportera genom att klicka på ”Skada” i Kinto Shares app. Följ sedan instruktionerna.