Vad är EC2B?
EC2B är en hållbar mobilitetstjänst för fastigheter. EC2B paketerar olika mobilitetstjänster (bilpool, cykelpool, kollektivtrafik mm) och gör dem enkelt tillgängliga genom EC2B-appen. Dessutom ingår individuell rådgivning till de boende. Tjänsten är under ständig utveckling och kommer byggas ut allt eftersom. Både med fler mobilitetstjänster men också med nya funktioner, exempelvis planeras ett användarcommunity där du som kund kan får råd och tips eller planera samåkning.
Vilka tjänster ingår i EC2B?
Det beror på i vilken fastighet du bor. Som grundutbud brukar kollektivtrafik, bilpool och cykelpool ingå, men vi vill gärna lägga till ytterligare leverantörer som t.ex. taxi, hyrbil och stadens lånecykelsystem för att skapa en ännu bättre tjänst.
Kan alla som vill använda EC2B?
Alla som bor i en EC2B-ansluten fastighet kan bli kunder. Bor du inte i en EC2B-fastighet men är nyfiken på tjänsten, kontakta oss!
Var laddar jag ner appen?
Du hittar appen i App store och Google Play.
Kan jag ha EC2B-appen på flera olika mobiler?
Ja, det kan du. Dina abonnemang etc är kopplade till ditt konto, inte till en specifik telefon. Biljetter köpta på en telefon kommer dock att vara knuten till telefonen inköpet gjordes på.
Kan flera personer åka samtidigt på mitt EC2B-konto?
Ja, du kan t.ex. köpa kollektivtrafikbiljetter åt flera personer som reser tillsammans.
Varför är vissa element på skärmen gråa och ej klickbara?
Appen är tidigt i utvecklingsskedet och ytterligare funktioner kommer att byggas på allt eftersom. Planerade funktioner som ännu ej har kommit på plats visas som gråa.
Varför får jag en cykelbokning för två timmar fast jag valt att jag bara behöver cykeln i en timme?
Cykelbokningarna kan bara göras heltimme till heltimme. Detta innebär att om klockslaget som anges är annat än heltimme behöver två timmar bokas för att cykeln ska vara tillgänglig i minst en heltimme.
Varför kan jag inte boka en cykel för nuvarande timme om det finns en bokning för nästkommande timme?
Eftersom bokningslängden alltid är minst den givna tiden så sträcker sig en bokning för nuvarande timme alltid över till nästkommande timme. För att kunna boka en cykel för nuvarande timme boka av den kommande bokningen och gör sedan en ny bokning för hela tidsperioden.
Vilka tjänster ingår i EC2B?
Det beror på i vilken fastighet du bor. Som grundutbud ingår bilpool och cykelpool, och där det är möjligt integrerar vi också möjlighet att köpa kollektivtrafikbiljetter i appen. Framöver kommer vi att lägga till ytterligare leverantörer som t.ex. taxi, hyrbil och stadens lånecykelsystem för att skapa en ännu bättre tjänst.
Hur gör jag om jag saknar GoRide/Sunfleet-konto?
För att kunna använda GoRide eller Sunfleet måste du som användare registrera ett konto hos tjänsteleverantören. Instruktioner för hur du gör detta återfinns i bopärmen.
Vad är det för skillnad på de olika cyklarna i cykelpoolen?
I cykelpoolen finns både vanliga elcyklar i två olika utföranden, en ”vanlig” elcykel och en lite kraftigare med större lastkapacitet, och ellådcyklar där du kan skjutsa barn (max 2) eller frakta varor. Perfekt att köra och storhandla med!
Hur bokar jag en cykel i cykelpoolen?
Du bokar cykeln i EC2B-appen.
Hur låser jag upp cykeln jag bokat?
Nycklar finns i ett nyckelskåp i cykelgaraget. Du låser upp nyckelskåpet med hjälp av appen, instruktioner finns vid nyckelskåpet.
Finns det någon åldersgräns för att använda cyklarna i cykelpoolen?
Ja, användare ska vara minst 16 år.
Varför finns det bara elbilar i bilpoolen?
Hållbarhet är viktigt för EC2B och därför ingår bara elbilar i vårt koncept. Har man någon gång behov av en annan typ av bil finns det andra bilar att boka i närområdet.
Varför har andra än vi som bor här tillgång till bilpoolsbilarna som hör till huset?
Genom att låta bilpoolen vara öppen kan bilarna utnyttjas mer optimalt. Då blir underlaget av användare större så att det går att ha fler bilar i poolen, och det blir mindre risk att alla bilar är bokade samtidigt. Ni som bor i huset har också möjlighet att boka andra bilar än de som står parkerade i anslutning i fastigheten.
Finns det bilbarnstolar att låna?
Ja, det finns en framåtvänd och en bakåtvänd bilbarnstol att låna som passar till Renault Zoe-bilarna. Dessa finns tills vidare i återanvändningsrummet.
Vem är ansvarig för min resa om det blir problem?
Du vänder dig i första hand till leverantören av mobilitetstjänsten. Om bussen inte kommer kontaktar du Västtrafik, om cykeln inte fungerar kontaktar du GoRide. Kontaktinformation till de olika kundtjänsterna finns under symbolen med en länk och ett frågetecken i den nedre menyraden i EC2B-appen.
Vad händer om jag blir av med min telefon?
Du får en ny aktiveringskod av EC2Bs kundtjänst (info@ec2b.se) som du kan använda i en ny telefon
Vad gör jag om det är något fel på bilen eller cykeln jag bokat?
Varje mobilitetsleverantör ansvarar för support för sina tjänster. Kontaktuppgifter finns i appen.