Kontakta oss om du vill veta mer om EC2B
Det går också bra att ta direktkontakt med vår kundtjänst:
Telefon: 010 – 456 56 60
E-post: support@ec2b.se
Vad är EC2B?
EC2B är en hållbar mobilitetstjänst för fastigheter. EC2B paketerar olika mobilitetstjänster (bilpool, cykelpool, kollektivtrafik mm) och gör dem enkelt tillgängliga genom EC2B-appen. Dessutom ingår individuell rådgivning till de boende. Tjänsten är under ständig utveckling och kommer byggas ut allt eftersom. Både med fler mobilitetstjänster men också med nya funktioner.
Vilka tjänster ingår i EC2B?
Det beror på i vilken fastighet du bor. Som grundutbud brukar kollektivtrafik, bilpool och cykelpool ingå, men vi vill gärna lägga till ytterligare leverantörer som t.ex. taxi, hyrbil och stadens lånecykelsystem för att skapa en ännu bättre tjänst.
Kan alla som vill använda EC2B?
Alla som bor eller driver företag i en EC2B-ansluten fastighet kan bli kunder. Är inte din fastighet ansluten, men du är nyfiken på tjänsten, kontakta oss!
Var laddar jag ner appen?
Du hittar appen i appbutiken för din telefon:
Google Play – För Android
App Store – För iPhone
Om du hittar två olika EC2B-appar så ska du välja den med vit bakgrund på logotypen som är utgiven av EC2B.
EC2B appen finns tillgänglig på den svenska marknaden. Om ditt konto är kopplat till ett annat land kan du behöva ändra det till Sverige för att kunna ladda ner EC2B-appen.
Var hittar jag mer info för min fastighet/område?
Här hittar du mer info som gäller specifikt för din fastighet/område.
Hur använder jag cyklarna i EC2B Cykelbokning?
Hur hämtar jag ut cykeln?
Hur låser jag cykeln (ej återlämning)?
Fäst kedjan runt en stolpe eller liknande och anslut till cykellåset. Låset låser sig automatiskt. (bygel och kedjan)
Om låset inte inte låser sig: väck låset genom att trycka på knappen på sidan av låset, gå därefter in i EC2B-appen och välj bokningen och tryck på Lås-knappen. Säkerställ att kedjan också låses fast.
Hur låser jag upp cykeln?
Gå in på bokningen i EC2B-appen och tryck på knappen Lås upp. Koppla därefter loss kedjan och ta med den.
Vid behov tryck på det fysiska cykellåsets knapp för att väcka det och därefter igen på Lås upp i appen.
Hur återlämnar jag cykeln?
Om något är fel på cykeln så använd knappen för felanmälan men glöm inte att också avsluta bokningen.
Hur använder jag bilarna i MABI bilpool?
Öppna fordonet
Starta och använda bilen
Denna bil är nyckellös och du behöver varken starta eller stänga av bilen, den gör detta automatiskt. För att kunna lägga i växel måste du ha bilbälte kopplat samt trycka på bromsen.
Bilen låses genom att du går ur bilen, stänger dörrarna och trycker en gång på den vita knappen på utsidan av rutan vid förarplatsen. När du ska låsa upp bilen så trycker du först på ”Lås upp” i appen, sen på den vita knappen på bilen och därefter bekräftar du i appen och slutligen visar QR-koden för läsaren ca 10 cm från vindrutan.
Om bilen inte lyckas detektera smart key när du låst upp bilen och ska köra iväg så behöver du gå ur bilen, låsa den och sedan följa proceduren för att låsa upp – tryck på knappen – vänta 5 sekunder – och visa sedan QR-koden.
Återlämna bilen
Hur använder jag bilarna i Move About? (Xplorion)
För att kunna använda Move About måste du som användare först registrera ett konto hos tjänsteleverantören. Instruktioner för hur du gör detta återfinns på www.ec2b.se/xplorion/
Hur förlänger jag en bokning?
Öppna EC2B-appen och gå in på bokningen. Tryck därefter på Förläng bokning och ange hur lång tid du vill lägga på. Du ser också vad den nya sluttiden blir.
För att kunna förlänga så får inte cykeln eller bilen vara upptagen då av någon som redan har bokat. Förläng därför alltid i tillräckligt god tid att du kan återlämna cykeln eller bilen om det inte går att förlänga.
Vad gör jag om det är något fel på bilen eller cykeln jag bokat?
Varje mobilitetsleverantör ansvarar för support för sina tjänster. Gå in på bokningen i appen och tryck på Support för att nå supporten för respektive leverantör.
Kan jag ha EC2B-appen på flera olika mobiler?
Ja, det kan du. Dina abonnemang etc är kopplade till ditt konto, inte till en specifik telefon.
Kollektivtrafikbiljetter som du köper i appen blir dock kopplade till den telefonen där du köpt biljetten.
Vad är det för skillnad på de olika cyklarna i cykelpoolen?
I EC2Bs cykelpooler hittar du vanligtvis både elcyklar och ellådcyklar. Det exakta utbudet i respektive pool kan variera.
Finns det någon åldersgräns för att använda cyklarna i cykelpoolen?
Ja, användare ska vara minst 16 år.
Varför finns det bara elbilar i bilpoolen?
Hållbarhet är viktigt för EC2B och därför ingår bara elbilar i vårt koncept. Har man någon gång behov av en annan typ av bil finns det andra bilar att boka i närområdet.
Vad händer om jag blir av med min telefon?
Ladda ner EC2B-appen och logga in med ditt konto.
Vad betyder det att jag har X kr i saldo?
Alla användare i EC2B har en mobilitetsplånbok. Den kan fyllas på från t.ex. din arbetsgivare eller om du bor i en fastighet där det ingår. Pengarna du får på saldot kan du sedan använda för att konsumera mobilitet i EC2B-appen.
Det går också bra att ta direktkontakt med vår kundtjänst:
Telefon: 010 – 456 56 60
E-post: support@ec2b.se