Kontakta oss om du vill veta mer om EC2B
Det går också bra att ta direktkontakt med vår kundtjänst:
Telefon: 010 – 456 56 60
E-post: support@ec2b.se
Vad är EC2B?
EC2B är en hållbar mobilitetstjänst för fastigheter. EC2B paketerar olika mobilitetstjänster (bilpool, cykelpool, kollektivtrafik mm) och gör dem enkelt tillgängliga genom EC2B-appen. Dessutom ingår individuell rådgivning till de boende. Tjänsten är under ständig utveckling och kommer byggas ut allt eftersom. Både med fler mobilitetstjänster men också med nya funktioner, exempelvis planeras ett användarcommunity där du som kund kan får råd och tips eller planera samåkning.
Vilka tjänster ingår i EC2B?
Det beror på i vilken fastighet du bor. Som grundutbud brukar kollektivtrafik, bilpool och cykelpool ingå, men vi vill gärna lägga till ytterligare leverantörer som t.ex. taxi, hyrbil och stadens lånecykelsystem för att skapa en ännu bättre tjänst.
Kan alla som vill använda EC2B?
Alla som bor i en EC2B-ansluten fastighet kan bli kunder. Bor du inte i en EC2B-fastighet men är nyfiken på tjänsten, kontakta oss!
Var laddar jag ner appen?
Du hittar appen i App store och Google Play:
Google: https://play.google.com/store/apps/details?id=app.ec2b
Apple: https://apps.apple.com/se/app/ec2b/id1632896374
Om du hittar två olika EC2B-appar så ska du välja den med vit bakgrund på logotypen som är utgiven av EC2B.
Kan jag ha EC2B-appen på flera olika mobiler?
Ja, det kan du. Dina abonnemang etc är kopplade till ditt konto, inte till en specifik telefon.
Hur hämtar jag ut cykeln?
Alla cyklar är utrustade med digitala lås. För att väcka låset tryck kort på knappen på ena sidan av låset. I EC2B-appen, gå till startsidan och välj bokningen. När den är pågående hittar du ett lås-upp reglage för att låsa upp cykeln. Dra i reglaget för att låsa upp cykeln. När låset har låst upp så lossa kedjan och ta med dig den. Koppla också ur laddsladden till cykelbatteriet.
Hur låser jag cykeln (ej återlämning)?
Fäst kedjan runt en stolpe eller liknande och anslut till cykellåset. Låset låser sig automatiskt.
Hur låser jag upp cykeln?
Gå in på bokningen i EC2B-appen och dra i reglaget för att låsa upp. Vid behov tryck på låsets knapp för att väcka det. Koppla därefter loss kedjan och ta med den.
Hur återlämnar jag cykeln?
Parkera cykeln på sin plats i EC2Bs del av cykelparkeringen. Fäst LINKA-kedjan i öglan i ena ändan och anslut till cykellåset som då låser cykeln automatiskt. Anslut laddarkabeln till cykelbatteriet. Gå därefter in i EC2B-appen och välj din bokning och tryck på Avsluta bokning. Checka av att du återlämnat cykeln på rätt sätt och bekräfta. Om något är fel på cykeln så använd knappen för felanmälan men glöm inte att också avsluta bokningen.
Mitt ärende tog längre tid och jag vill förlänga bokningen
Öppna EC2B-appen och gå in på bokningen. Tryck därefter på Förläng bokning och ange hur lång tid du vill lägga på. Du ser också vad den nya sluttiden blir. För att kunna förlänga så får den inte finnas någon annan som har bokat den cykeln redan.
Vilka tjänster ingår i EC2B?
Det beror på i vilken fastighet du bor. Som grundutbud ingår bilpool och cykelpool, och där det är möjligt integrerar vi också möjlighet att köpa kollektivtrafikbiljetter i appen. Framöver kommer vi att lägga till ytterligare leverantörer som t.ex. taxi, hyrbil och stadens lånecykelsystem för att skapa en ännu bättre tjänst.
Hur gör jag om jag saknar OurGreenCar?
För att kunna använda OurGreenCar måste du som användare först registrera ett konto hos tjänsteleverantören. Instruktioner för hur du gör detta återfinns på www.ec2b.se/xplorion/
Vad är det för skillnad på de olika cyklarna i cykelpoolen?
I cykelpoolen finns både vanliga elcyklar i två olika utföranden, en ”vanlig” elcykel och en lite kraftigare med större lastkapacitet, och ellådcyklar där du kan skjutsa barn (max 2) eller frakta varor. Perfekt att köra och storhandla med!
Finns det någon åldersgräns för att använda cyklarna i cykelpoolen?
Ja, användare ska vara minst 16 år.
Varför finns det bara elbilar i bilpoolen?
Hållbarhet är viktigt för EC2B och därför ingår bara elbilar i vårt koncept. Har man någon gång behov av en annan typ av bil finns det andra bilar att boka i närområdet.
Vad händer om jag blir av med min telefon?
Ladda ner EC2B-appen och logga in med ditt konto.
Vad gör jag om det är något fel på bilen eller cykeln jag bokat?
Varje mobilitetsleverantör ansvarar för support för sina tjänster. Kontaktuppgifter finns i appen.
Det går också bra att ta direktkontakt med vår kundtjänst:
Telefon: 010 – 456 56 60
E-post: support@ec2b.se