Kontakta oss om du vill veta mer om EC2B
Det går också bra att ta direktkontakt med vår kundtjänst:
Telefon: 010 – 456 56 60
E-post: support@ec2b.se
Vad är EC2B?
EC2B är en hållbar mobilitetstjänst för fastigheter. EC2B paketerar olika mobilitetstjänster (bilpool, cykelpool, kollektivtrafik mm) och gör dem enkelt tillgängliga genom EC2B-appen. Dessutom ingår individuell rådgivning till de boende. Tjänsten är under ständig utveckling och kommer byggas ut allt eftersom. Både med fler mobilitetstjänster men också med nya funktioner.
Vilka tjänster ingår i EC2B?
Det beror på i vilken fastighet du bor. Som grundutbud brukar kollektivtrafik, bilpool och cykelpool ingå, men vi vill gärna lägga till ytterligare leverantörer som t.ex. taxi, hyrbil och stadens lånecykelsystem för att skapa en ännu bättre tjänst.
Kan alla som vill använda EC2B?
Alla som bor eller driver företag i en EC2B-ansluten fastighet kan bli kunder. Är inte din fastighet ansluten, men du är nyfiken på tjänsten, kontakta oss!
Var laddar jag ner appen?
Du hittar appen i appbutiken för din telefon:
Google Play – För Android
App Store – För iPhone
Om du hittar två olika EC2B-appar så ska du välja den med vit bakgrund på logotypen som är utgiven av EC2B.
EC2B appen finns tillgänglig på den svenska marknaden. Om ditt konto är kopplat till ett annat land kan du behöva ändra det till Sverige för att kunna ladda ner EC2B-appen.
Var hittar jag mer info för min fastighet/område?
Här hittar du mer info som gäller specifikt för din fastighet/område.
Kan jag ha EC2B-appen på flera olika mobiler?
Ja, det kan du. Dina abonnemang etc är kopplade till ditt konto, inte till en specifik telefon.
Kollektivtrafikbiljetter som du köper i appen blir dock kopplade till den telefonen där du köpt biljetten.
Hur hämtar jag ut cykeln?
Alla cyklar är utrustade med digitala lås. För att väcka låset tryck kort på knappen på ena sidan av låset. I EC2B-appen, gå till startsidan och välj bokningen. När den är pågående hittar du knappar för att låsa och låsa upp cykeln. Tryck på knappen Lås upp. När låset har låst upp så lossa kedjan och ta med dig den. Koppla också ur laddsladden till cykelbatteriet.
Hur låser jag cykeln (ej återlämning)?
Fäst kedjan runt en stolpe eller liknande och anslut till cykellåset. Låset låser sig automatiskt.
Hur låser jag upp cykeln?
Gå in på bokningen i EC2B-appen och tryck på knappen Lås upp. Koppla därefter loss kedjan och ta med den.
Vid behov tryck på det fysiska cykellåsets knapp för att väcka det och därefter igen på Lås upp i appen.
Hur återlämnar jag cykeln?
Parkera cykeln på sin plats i EC2Bs del av cykelparkeringen. Fäst LINKA-kedjan i öglan i ena ändan och anslut till cykellåset som då låser cykeln automatiskt. Anslut laddarkabeln till cykelbatteriet. Gå därefter in i EC2B-appen och välj din bokning och tryck på Avsluta bokning. Checka av att du återlämnat cykeln på rätt sätt och bekräfta. Om något är fel på cykeln så använd knappen för felanmälan men glöm inte att också avsluta bokningen.
Hur använder jag bilarna i MABI bilpool?
Öppna fordonet
Starta och använda bilen
Denna bil är nyckellös och du behöver varken starta eller stänga av bilen, den gör detta automatiskt. För att kunna lägga i växel måste du ha bilbälte kopplat samt trycka på bromsen.
Bilen låses genom att du går ur bilen, stänger dörrarna och trycker en gång på den vita knappen på utsidan av rutan vid förarplatsen. När du ska låsa upp bilen så trycker du en gång på den vita knappen på förarrutan och sedan visar du QR-kod i EC2B appen.
Återlämna bilen
Mitt ärende tog längre tid och jag vill förlänga bokningen
Öppna EC2B-appen och gå in på bokningen. Tryck därefter på Förläng bokning och ange hur lång tid du vill lägga på. Du ser också vad den nya sluttiden blir. För att kunna förlänga så får den inte finnas någon annan som har bokat den cykeln redan.
Denna funktion finns tillgänglig för cykelbokningar, men i nuläget inte för bilpool.
Hur gör jag om jag saknar Move About?
För att kunna använda Move About måste du som användare först registrera ett konto hos tjänsteleverantören. Instruktioner för hur du gör detta återfinns på www.ec2b.se/xplorion/
Vad är det för skillnad på de olika cyklarna i cykelpoolen?
I EC2Bs cykelpooler hittar du vanligtvis både elcyklar och ellådcyklar. Det exakta utbudet i respektive pool kan variera.
Finns det någon åldersgräns för att använda cyklarna i cykelpoolen?
Ja, användare ska vara minst 16 år.
Varför finns det bara elbilar i bilpoolen?
Hållbarhet är viktigt för EC2B och därför ingår bara elbilar i vårt koncept. Har man någon gång behov av en annan typ av bil finns det andra bilar att boka i närområdet.
Vad händer om jag blir av med min telefon?
Ladda ner EC2B-appen och logga in med ditt konto.
Vad gör jag om det är något fel på bilen eller cykeln jag bokat?
Varje mobilitetsleverantör ansvarar för support för sina tjänster. Gå in på bokningen i appen och tryck på Support för att nå supporten för respektive leverantör.
Vad betyder det att jag har X kr i saldo?
Alla användare i EC2B har en mobilitetsplånbok. Den kan fyllas på från t.ex. din arbetsgivare eller om du bor i en fastighet där det ingår. Pengarna du får på saldot kan du sedan använda för att konsumera mobilitet i EC2B-appen.
Det går också bra att ta direktkontakt med vår kundtjänst:
Telefon: 010 – 456 56 60
E-post: support@ec2b.se